‘Thoughts from the Underground’ er 8 små videoer samt oplæg med refleksioner, bibellæsning og samtale. Det vil inspirere og udfordre dig, din smågruppe, klynge, cellegruppe eller menighed.


Find videoer og materiale her:

Vi kan ofte komme med undskyldninger for ikke at blive brugt af Gud. Vi kan også opleve, at mennesker ikke synes, at vi er værd at bruge, eller at der ingen frugt er i det arbejde, vi udfører. Men her kan den forfulgte kirke hjælpe os og give os håb og tro på tjenesten for Gud. De forfulgte kristne er ikke super-kristne; de er ofte gamle, upopulære, uden midler eller særlig uddannelse. Alligevel viser de os gang på gang, at når et menneske bringer dets "fem brød og to fisk" frem for Gud, så kan Han skabe et åndeligt måltid for tusinder.


Hvordan kan vi skabe rammer og vaner i vores hverdag, så vi hver dag kan blive fyldt af Jesu visdom, vejledning og hjælp? Den russisk-ortodokse præst Glenvir Kryden fortæller, efter at have tilbragt fem år i en fangelejr i Sibirien, at én helt særlig daglig vane hjalp ham igennem denne forfærdelige tid. Nemlig at bede i tre trin. Først takke, dernæst lovprise Kristus som Herre og til sidst bede om Hans hjælp i sit liv. Hvis vi på samme måde involverer Gud hver dag, så er der en stor chance for, at hver dag bliver forvandlet, hvad end der sker.


Mange forfulgte kristne oplever en særdeles tæt relation til Gud og lærer Ham at kende på en helt anden måde end os. Når man fx er tvunget til at sidde i en fængselscelle i flere år, så er det selvfølgelig ikke let, men med tiden kan det blive en glæde, for det bliver tid med Gud. Forfølgelse er i sig selv ikke godt, men det kan bringe noget godt med sig: Et simpelt liv, ingen distraktioner, men et fokus på Gud og ingen anden. Måske skulle vi også bygge os selv en ”celle” og bruge tid med Gud? Uden distraktioner. Bare Ham og dig.


Forfølgelse kan ofte virke som en fjern og uvirkelig ting for os kristne, som bor i Vesten, og vi kan være taknemmelige for, at vi ikke forfølges. Alligevel ser kristne i fx Nordkorea, Kina og Saudi-Arabien det ofte som en ære at blive forfulgt. De ser det som et bevis på, at de er levende og gør en forskel. Men forfølgelse er en del af kristenlivet og en ære for alle dem, der står det onde imod, om de bor i Nyborg eller Nordkorea.


Forfølgelse, som vi læser om den i Apostlenes Gerninger, er et eksempel på, hvordan fordomme og menneskelige barrierer bliver nedbrudt, for at evangeliet kunne blive spredt. Men det kan være svært at dele Guds ord med mennesker, der grundlæggende er meget forskellige fra os. Vi må ofte igennem en forvandlende oplevelse, hvis vi skal være i stand til at overvinde vores egne fordomme og barrierer.


Noget af sværeste ved det åndelige liv er at erkende, at Gud ikke kan reduceres til din egen oplevelse af Ham. Derfor er det vigtigt at være i et fællesskab, hvor vores oplevelser med Gud kan deles. Det er Salmernes Bog et godt eksempel på. Den fortæller om Guds væsen, Guds trofasthed og Guds kærlighed, ikke kun for det enkelte menneske, men for et helt folk. Det giver en større værdsættelse af Gud og en stærkere tro, når vi lytter til hele legemets erfaring af Guds storhed og kraft.


I Bibelen står der: ”Alt virker sammen til gode for dem, der elsker Gud” (Rom.   8, 28). Det betyder blandt andet, at selv den værste og ”mindst kristne person”, du kan komme i tanke om, kan blive brugt af Gud til at gøre det gode for Ham og Hans børn, fordi Gud kan bruge hvem som helst til at tjene Hans vilje. Selv Djævelen må tjene Ham, når Gud byder ham det, eller når Gud i sin visdom lader selv onde gerninger blive brugt til at udrette noget godt. Dette budskab er en usigelig trøst for forfulgte brødre og søstre rundt om i verden, lige som det også er for os. Vi kan trygt hvile i Guds magt over vores liv, også når noget ondt sker, for Gud kan ikke begrænses af ondskab.


I Bibelen står der: ”Alt virker sammen til gode for dem, der elsker Gud” (Rom. 8, 28). Det betyder blandt andet, at selv den værste og ”mindst kristne person”, du kan komme i tanke om, kan blive brugt af Gud til at gøre det gode for Ham og Hans børn, fordi Gud kan bruge hvem som helst til at tjene Hans vilje. Selv Djævelen må tjene Ham, når Gud byder ham det, eller når Gud i sin visdom lader selv onde gerninger blive brugt til at udrette noget godt. Dette budskab er en usigelig trøst for forfulgte brødre og søstre rundt om i verden, lige som det også er for os. Vi kan trygt hvile i Guds magt over vores liv, også når noget ondt sker, for Gud kan ikke begrænses af ondskab.