Her betragtes Jesus som en trussel
Den kristne tro betragtes som en trussel mod de oprindelige folkeslags kultur og identitet i Syd- og Mellemamerika. Derfor forfølges kristne konvertitter. For Luisa og Rodrigo betød det tab af fast indtægt og ulykkelige børn, indtil de fik hjælp af Open Doors.
Lidt over to millioner colombianere tilhører et af landets 87 oprindelige folkeslag. Folkegrupperne har udstrakt selvstyre, og flertallet af dem lever i amazonområdet. De er typisk meget dedikerede til at bevare deres kulturelle identitet og traditioner, og derfor opleves det som intet mindre end et forræderi og et udtryk for fjendskab, når én fra landsbyfællesskabet bliver kristen.
Det har familien Chamapuro* fået at føle. Før familien blev kristen, var faren Rodrigo* kun sjældent hjemme. Hvis han ikke arbejdede, brugte han sin tid på at drikke og jagte kvinder. Det var hans kone, Luisa*, naturligvis meget ked af, men hun kunne ikke se nogen vej ud af situationen.
En dag hørte hun en omrejsende prædikant fortælle om Jesus, og det vakte hendes opmærksomhed. Hun ville gerne høre mere, men der gik fire år, før hun fik muligheden. En kristen missionærfamilie besøgte hendes landsby, og hun inviterede dem indenfor. I tiden derefter besøgte de hende jævnligt, og hun besluttede på et tidspunkt at blive kristen.
Det skabte panderynker i lokalsamfundet, også hos hendes mand, som var en af de ledende personer i landsbyen. Dog ikke mere, end at han sagde: ”Gør, hvad du vil, så gør jeg, hvad jeg vil.”
Omvendelse med betingelser
Luisa arbejdede som lærer, og da hendes kolleger fandt ud af, at hun var blevet kristen, begyndte de at kritisere hende og gøre nar ad hende. Men hun var urokkelig i sin nye tro: ”Jeg er kristen, og jeg vil ikke fornægte min tro!” fastslog hun over for dem.
Rodrigo bemærkede, at hans kone forandrede sig – men han var for glad for at feste og drikke, til at ville forandre sit liv. Indtil han blev syg.
Han blev opereret to gange og var ikke i stand til at arbejde. Luisa blev ved med at sige til ham, at han skulle omvende sig til Gud, så ville Gud hjælpe ham. Tøvende indvilligede han – men stillede først en betingelse: ”Ok, så omvender jeg mig, men jeg vil kun bruge 15 dage på at lære om den kristne tro.”
De næste 15 dage studerede han Bibelen, hvilket kun øgede hans appetit på at lære mere om Gud. Han nøjedes ikke med at blive kristen – han ville også være prædikant.
Som leder i landsbyen var Rodrigo nødt til at træffe nogle skarpe valg, og han meddelte derfor landsbyrådet: ”Dette er enden på min rejse med jer. Jeg skal være prædikant, så jeg har ikke noget at gøre i dette råd. Jeg vil i stedet forkynde Guds ord.”
Til det svarede rådet: ”Nej, nej broder – du kan ikke være kristen prædikant. Du hører til i vores kultur og tradition. Hvis du fortsætter med dette, vil vi straffe dig. Vi vil ikke have fremmede religioner her.”
”I gør blot min tro fastere”
Landsbyrådet fortsatte med deres trusler. Selv om Luisa var en af de eneste lærere i landsbyen med en universitetsuddannelse, indkaldte de hende og Rodrigo til et møde, hvor de truede med at fyre hende, hvis ikke de fornægtede deres tro på Jesus. Da Rodrigo var uden job, vidste de, at familien var afhængig af Luisas indkomst.
”Hvad er bedst?” spurgte rådet. ”At tjene penge til at forsørge familien – eller at være kristen?” Men Luisa var fortsat urokkelig. Foran rådet begyndte hun at bede højt.
”Herre, tilgiv dem – og tilgiv også mig, for på grund af mig kritiserer de dig. Tilgiv dem, Herre Jesus. Og tak for de ni år, som jeg har fået lov at have med disse børn.”
Derefter sagde hun til rådet: ”Gud åbner et vindue af muligheder for mig. I tror, I får mig til at kvitte min tro, men I gør blot min tro fastere.”
Også Rodrigos og Luisas tre børn blev ramt af landsbyens vrede. Ofte kom de grædende hjem fra skole, fordi de var blevet mobbet og slået af de andre børn eller straffet af lærerne. ”Vores datter sagde til mig, at hendes lærer fuldstændig ignorerede hende, så hun var bange for at dumpe årsprøven og blive nødt til at gå klassen om – selv om hun altid lavede sine lektier,” fortæller Rodrigo. ”Og sådan kom det også til at gå. To af vores børn kom til at gå en klasse om.”
Truet på livet
Samtidig var Rodrigo travlt optaget af at prædike til landsbyens unge.
”Prøv at høre: Engang var jeg ligesom jer. Jeg kunne godt lide at drikke, og jeg var sammen med kvinder på stribe. Men det var en dårlig måde at leve på. I dag er jeg kristen; jeg forlod min dårlige livsstil. Det kan I også gøre. Drop jeres måde at leve på og vend om til Gud.”
Disse samtaler med områdets unge faldt ikke i god jord hos alle i landsbyen. En dag kom en mand hjem til Rodrigo og sagde, at hvis Rodrigo fortsatte med dette, ville han blive slået ihjel.
”Manden blev med at tale og true mig og min familie. Hvis ikke jeg blev slået ihjel, så ville mine børn blive slået ihjel, og min kone ville blive bortført,” fortæller Rodrigo.
”Da han var gået, meldte jeg ham til politiet, som meddelte mig, at de kunne beskytte mig i en radius af 500 meter fra politistationen, men ikke mere end det.”
Hjælp fra Open Doors
Situationen spidsede mere og mere til for familien. Uden lønnede jobs havde de kun 20 dollars at leve for om måneden, så de var nødt til at dyrke så meget af deres egen mad som overhovedet muligt.
Open Doors fik kendskab til deres situation og hjalp familien med mad samt med at etablere en lille virksomhed, som de kunne leve af. Og familiens tre børn blev sendt til Open Doors’ børnecenter, så de kunne komme i gang med en stabil og tryg skolegang igen.
I dag rejser Luisa og Rodrigo rundt blandt oprindelige folkeslag sammen med den missionærfamilie, som i sin tid præsenterede den kristne tro for Luisa.
”Der er i alt 36 små lokalsamfund, som vi prædiker i fra den ene ende til den anden,” smiler Rodrigo. ”Jeg er ved godt mod igen, og selv om vi ikke har mange penge, så er jeg fyldt af Guds ord. Jeg føler mig styrket – og jeg er i live!”
* navnet er ændret af sikkerhedsmæssige årsager
Forfølgelse blandt oprindelige folkeslag
Mellem- og Sydamerika rummer hundreder af oprindelige folkeslag, som værner stærkt om deres kultur og identitet. Den kristne tro betragtes som et anslag mod den traditionelle tro, og derfor forfølger man kristne konvertitter.
De oprindelige folkeslag består af stærkt kollektive samfund – derfor rammer forfølgelsen hårdt. Den kan eksempelvis bestå af:
Fængslinger
Strafarbejde
Fysisk afstraffelse
Frataget mulighed for job, uddannelse, sundhedsydelser og støtte fra statslige programmer
Forvisning fra landsbyen
Blandt flere folkegrupper tilføjes anklagerne også en mere spirituel dimension. Dette gælder for eksempel hos arhuaco-folket, hvor landsbyerne forsøger at ’stå på god fod’ med ånderne gennem bestemte religiøse ritualer. Kristne konvertitter nægter at deltage i disse ritualer, og derfor beskyldes de for alt, som går galt i landsbyen: Sygdomme, fejlslagen høst, tørke og ulykker af enhver slags.
Bed for Latinamerika
Bed Gud styrke og velsigne familien Chamapuro – også økonomisk, da pengene ofte er små.
Bed Gud beskytte Luisa og Rodrigo, når de rejser rundt og fortæller om den kristne tro.
Bed for wounaan-folket, som Luisa og Rodrigo rejser rundt til. Bed om, at de kommer til tro på Jesus.
Artiklen er også udgivet i vores blad i august 2022. Læs hele bladet her.