Der skal mere end en prædiken til

Islamisk tankegang og kvindesyn ligger dybt indlejret i mange nykristne med muslimsk baggrund. Nordafrikanske Aizah støtter disse kristne under den mentale rejse fra islam til kristendom – en rejse, som kan være både langvarig og smertefuld. 

Tårerne løber over kinderne på Aizah*. Hun er nødt til at holde pauser, når hun taler om situationen for kristne kvinder med muslimsk baggrund i Nordafrika. Lidelsen, afvisningen, uretfærdigheden – hun har oplevet det hele selv. I dag hjælper hun disse kvinder i samarbejde med Open Doors. 

”Inden for islam betragtes kvinder som personer med mindre indsigt og med laverestående åndelighed,” forklarer hun. ”Fordi kvinder er rituelt urene under deres menstruation, kan de ikke bede lige så ofte, som mændene gør – og generelt opfattes kvinder som anstødssten, der får mænd til at synde.” 

"En kvinde får almindeligvis heller ikke lov til at færdes alene, da fædrene, brødrene og ægtemanden risikerer skam på grund af hendes handlinger," anfører hun og fortsætter: ”Desværre findes dette syn på kvinder også inden for kirkens fire vægge.” 

Kristendom giver nye tanker 

Det er et alment, globalt fænomen i kirkelig kontekst, at mennesker, som bliver kristne, forandrer deres måde at tænke og handle på. Bibelundervisning, Helligåndens virke og fællesskab med andre kristne samt med Gud gennem personlig bøn nævnes ofte som katalysatorer for denne forandring. Tempoet i forandringen er dog vidt forskelligt fra person til person. 

”Når muslimske mænd bliver kristne, ændrer de ikke automatisk deres syn på kvinder. Den islamiske tankegang er dybt rodfæstet og integreret i dem, og der skal mere end en enkelt prædiken til at ændre på den,” konstaterer Aizah – som ikke desto mindre har gjort forsøget med én enkelt prædiken. 

”Jeg tog udgangspunkt i bibelteksten om kvinden, der i 12 år havde lidt af blødninger og altså var rituelt uren. I beretningen rører hun ved Jesu klæder, men Jesus bliver ikke besmittet af hendes urenhed – hun bliver derimod ’smittet’ af hans renhed. I den huskirke, hvor jeg holdt prædikenen, var der kun én mand, som sagde, at han ville tilgive sådan en kvinde – mens de fem andre tilstedeværende mænd ikke ville gøre det.” 

Forandring har ingen deadline 

Det er naturligvis ikke kun mænd med muslimsk baggrund, som tager hele deres religiøse og kulturelle baggrund med ind i kirken, når de bliver kristne. Det samme gælder kvinder. 

"Men jeg konfronterer det, når jeg møder islams kvindesyn i kirkelig kontekst – også når jeg møder det hos kvinder,” fastslår Aizah. 

”Jeg bliver virkelig vred og hæver stemmen, hvis en kvinde bliver slået. Det bliver i mit land opfatter som meget aggressivt, når en kvinde gør det, og jeg ved, at både mænd og kvinder indimellem finder det svært at håndtere mig.” 

Men for kvindernes skyld bliver Aizah ved. Hun fortæller, at den måde, som Open Doors hjælper kvinderne på, blandt andet er ved at undervise dem om Bibelens syn på kvinder. 

”Vi fortæller dem også om bibelske kvinder som Rahab og Tamar, der brød deres samtids normer. Derudover har vi individuelle samtaler med dem, ligesom vi tilbyder forskellige ugekurser.” 

Nogle gange er det en kamp 

Nogle gange tager det lang tid, før en kvinde for alvor tager Bibelens kvinde- og verdenssyn til sig, og mange gange er det to skridt frem og et tilbage.  

”Men jeg er villig til at gå en ekstra mil. Jeg ved, hvad det kræver, og jeg har ikke nogen deadline – forandringen tager den tid, den tager. Og i mellemtiden har disse kvinder brug for kærlighed, opmuntring og støtte," erklærer Aizah. 

Hun er dog fuldt ud bevidst om, at den mentale forandring er meget udfordrende for nogle af kvinderne. Hun har set mange forskellige reaktioner. 

”Nogle kvinder ændrer sig, og undervisningen har en positiv effekt på dem. Andre gør modstand, de nye tanker forvirrer dem, og de vender tilbage til deres gamle måde at tænke og handle på. En dag sagde en kvinde til mig: ’Tak for denne undervisning, men i vores kirke tror vi anderledes'.” 

”Processen med at ændre sin forståelse af så mange grundlæggende ting er både lang og smertefuld – og til tider er det en decideret kamp. Men jeg giver aldrig op,” fastslår hun. 

Smidt ud hjemmefra 

Aizah har som nævnt selv oplevet konsekvenserne af islams syn på kvinder - hendes far smed hende ud hjemmefra, da hun blev kristen.  

"Han sagde, at jeg forrådte vores kultur – og at jeg ikke længere var hans datter. Det knuste mit hjerte. Han fik mig til at føle mig som et virkelig dårligt menneske,” mindes Aizah. 

Sådan havde hun det, indtil en ven en dag viste hende et af de steder i lokalområdet, hvor kristne førhen havde lidt martyrdøden. Da gik det pludselig op for Aizah, at kristendommen var til stede i Nordafrika længe før islam. 

”Det betyder, at jeg ikke er en forræder. Jeg er blot vendt tilbage til mit lands kristne rødder," smiler hun. 

På trods af denne nyvundne erkendelse var Aizah naturligvis dybt såret over sin fars afvisning, og hun savnede at tage del i sin families liv til både hverdag og fest. 

”Det var som et dybt hul i mit indre. Jeg gik glip af mine fætres bryllupper og min bedstemors begravelse, og selv om jeg havde fået en ny ’familie’ i kirken, var det ikke det samme,” erkender hun. 

Far sagde undskyld 

Efterhånden fik Aizah dog lov at komme sporadisk forbi sit barndomshjem – men da hun i 2021 var til fødselsdag hos en af sine brødre, fik hun at opleve, at islams kvindesyn er lige så dybt rodfæstet i kvinder som i mænd. Af alle var det nemlig hendes søster, som klagede over, at Aizah var der - og så sendte hendes far hende væk igen. 

"Jeg var så ked af det og opsøgte en ven, som sad og græd sammen med mig. Og hendes tårer ramte noget i mig. Jeg blev vred, da jeg så, at andre græd på grund af den uretfærdighed, som jeg måtte lide under.” 

Derfor kørte Aizah tilbage sine forældres hus og konfronterede sin far og fortalte ham om al den smerte, han påførte hende ved at sende hende væk. 

”Jeg sagde til ham: ’Jeg bliver her. Du er min far. Det her er min fars hus.’ Og så var det, som om noget åbnede hans øjne, for han sagde undskyld – og efter flere års eksil var jeg igen velkommen hos mine forældre.” 

* Navnet er ændret af sikkerhedshensyn 

Bed 

  • Bed for Aizah og det arbejde hun udfører blandt kristne kvinder i Nordafrika. 

  • Bed Gud give hende og hendes kolleger visdom og tålmodighed i arbejdet. 

  • Bed også for de kvinder med muslimsk baggrund, som for nylig er blevet kristne – at de får hjælp til den mentale rejse, de er taget ud på. 

Giv 

  • For 50 kroner kan 50 unge kvinder få hjælp til at vokse i deres kristne tro via en online platform. 

  • For 60 kroner kan en mishandlet kvinde få basal lægehjælp. 

  • For 70 kroner kan en hemmeligt kristen kvinde få en bibel på sit eget sprog. 

Artiklen er også udgivet i vores blad i maj 2023. Læs hele bladet her.

Læs mere om forfølgelse af kristne kvinder.